Sunday, July 26, 2015

BERITA AYAH

Assalamualaikum. jam di handset nokia E71 menunjukkan angka 9.59 pagi, aku tersentak dari memperagakan instant shawl yang baru dibeli petang semalam. mana taknya deringan panggilan masuk dari adikku Nor mengubah rentak jiwaku. terus bertukar ke irama sendu. khabar. ya khabar itu telah meresah jiwa dan memecahkan kolam airmataku. ayah semakin lemah beritahunya. aku terus tersedu sambil tangan memegang erat handset. ayah penghidap kencing manis. berat badannya menjunam turun. selera makannya hilang sudah sebulan dua ini. ayah sering jua megalami sesak nafas sejak kebelakangan ini. aku gelisah memikirkan segala kemungkinan. setelah berbincang, kami bernekad untuk berikan yang terbaik buat ayah. segala ikhtiarkan akan diusahakan selagi ada nyawa. Ya Allah, kembalikanlah kesihatan ayah. kami belum lagi terasa puas bersamanya. aku bagaikan terasa untuk menjadi kecil semula agar ayah kembali muda dan bertenaga seperti dulu. agar ayah mampu pergi ke mana saja yang diingini.
setelah menamatkan panggilan, aku semakin tersedu di atas katil. perasaan hiba tidak mampu disorokkan. di sudut hati yang paling dalam, aku sangat tahu betapa besar pengorbanan ayah membesarkanku yang OKU ini. namun ayah tak pernah mengeluh atau mempersoalkan anugerah ilahi kepadanya. ayah telah berikan segalanya untukku. terpampang segala kenangan, kesusahan dan segala pemberian ayah selama ini untukku. aku tak kuat untuk menanggung hiba ini. hamper setengah jam barulah aku pulih semula. kusedekahkan bacaan Alfatihah dan surah Yasin agar ayah bisa melewati detik kritis. segala doa kupanjatkan pada Rabbuljalil agar dipermudahkan urusan kami untuk memulihkan ayah.

No comments:

Post a Comment