Friday, November 3, 2017

HATI KU BERSUARA


Salam hari jumaat.

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. Hujan rahmat di pagi hari membawa hati ku tenang semula setelah melalui liku-liku kerjaya. Bekerja di sector kerajaan ni tak semudah yang dipandang. Entri ini tak bermaksud menyakiti sesiapa tetapi sekadar meluahkan apa yang terbuku di dada selaku pekerja OKU penglihatan. Mungkin kefahaman dan nasib rakan-rakan lain tidak sehiba nasibku. So for get it! Teruskanlah kecemerlangan anda! Saya tak cemburu walau sedikit pun. Dah itu rezeki buat kalian kan!

 

Peristiwa ini masih lagi berbekas did dada, walau ia disingkir ke tepi. Mungkin aku yang terlalu emo ke? Tapi pada siapa kan ku luah selain di layar putih ini. Lagi pula kucoret di dalam blog peribadi ku saja. Tak pernah aku heboh pada sesiapa. Semalam aku ingin menutup fail dan membuka fail baru mengenai tugasan yang aku pegang, terkejut aku dibuatnya, setelah pihak pentadbiran memberitahu yang fail aku tidak sama dengan rekod fail yang ada pada mereka. Apa ni! Salah siapa? Bukankah yang buka fail itu pun di kalangan pekerja pentadbiran juga? Mengapa tidak direkod dengan betul sebelum diberi pada kami? Sudahnya, kami yang terkena balik seolah-olah pandai-pandai membuka fail sendiri. No, no, kami tak lakukan itu. Manalah kami tahu bagaimana untuk membuka sebuah fail apatah lagi selok-belok pengfailan. Seolah-olah kerja yang kami lakukan selama ini hanya sia-sia. Tak apalah. Allah maha tahu apa kesusahan yang telah aku tangong demi menyiapkan sebuah fail. Atau adakah penyebab lain? mungkin kerana aku yang memegang fail tersebut, maka mereka tidak percaya kepada ku? Terpulanglah! Aku tidak paksa sesiapa untuk bersetuju dengan cara kerjaku. Dah memang tersurat lorong kita cukup berlainan. Kini aku serahkan sepenuhnya urusan pengfailan kepada pihak pentadbiran. Mereka cekap dan lebih arif kan. Jadi biar mereka yang handle. Lagi mudah kerja ku.

 

Tapi aku tak rasa pun mereka buat sebab tanggung jawab. Hatiku tetap berkata, mereka memperlekehkan aku. Apa boleh buat! Golongan OKU didiskriminasi walau di mana berada kan. Tak diberi peluang dan jauh sekali menerima pandangan dan pendapat kami. Hidup ini ibarat roda. Tak selamnya kalian di atas dan tak selamanya kami di bawah! Semoga kekuasaan Allah merubah segalanya. Semoga aku benar-benar ditemukan dengan orang-orang yang berhati ikhlas yang tidak perlu dilihat dari sisi belakang mereka. Tangan menghulurkan madu, tetapi jauh di sebaliknya ada duri berbisa menanti. Apabila kami memberi pendapat laksana kami dituduh melanggar SOP sedia ada. Dugaan memang dugaan. Sabarkanlah hatiku hingga akhir nanti. Kalian ibarat durian dan kami ibarat mentimun. Tergolek kami terluka digolek lebih-lebihlah lagi.

No comments:

Post a Comment