Saturday, November 11, 2017

SSPNI+ PELABURAN BUAT ADAM


Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh. Salam hari sabtu.

 

Jarang sekali blog ini siap dicatat entri pada hujung minggu kan. Sebenarnya kami ada 1 misi pagi ini. Dimulakan dengan sarapan di tempat fav kami sekeluarga. Di warung roti canai baqhang Segambut. Since 2009 aku dah melekat dengan warung ini. Mencari penebar roti canai melayu agak sukar sebenarnya. Tambahan yang nak kena dengan citarasa kelantanis aku memang agak payah. Adam sememangnya suka sangat dengan kedai ni. Selalu dia akan makan 2 kepaing roti canai kosong. Berlainan hari ini hubby order 5 roti canai kosong & 1 roti canai sardine untuknya. Siapalah yang akan makan 3 keping pada kali ini ya? Aku? Atau Adam? Persoalan sudah bermain di minda. Seingat aku pernah juga aku makan 3 keping semasa bekerja sebagai juru urut di Medan MARA suatu masa dulu. Itu pun hanya sekali aje. Sesampai roti tersebut, Adam menarik 1 keping lagi roti hamper kepadanya. Melihatkan keletahnya seperti mahu diselesaikan 3 keping kali ini. Aku menikmati hidangan roti itu dengan penuh khusyuk. Mana tidak dengan kuah sardine banjir dan cicah sambal tumis. Kena sangat dengan seleraku! Tak lama kemudian hubby bertanya. Adam ke ummi yang nak lagi roti ini? Dah kami berdua berebut pula. Las-las aku pass kepada Adam. Aku tak nak matikan seleranya yang susah nak menjamah makanan. Mujur kami duduk dekat dengan penebar, hubby order 1 keping lagi untuk aku. Nampaknya kami sama-sama seri kali ni. Adam 3 & aku pun 3 juga. Sementara kami menghabiskan baki minuman, seseorang telah menyelesaikan bayaran sarapan kami. Ya Allah syukur sangat. Semoga beliau dimurahkan rezeki, diberikan kesihatan berpanjangan demi menjaga keluarganya dan dilanjutkan usia. Aamiin!

 

Usai sarapan di segambut, kami bergerak pula ke Putrajaya. Inilah sebenarnya misi tersebut. buka akaun SSPNI + untuk Adam. Biarpun ia hanya sumbangan kecil kami, semoga masa hadapan Adam lebih cerah dengan skim ini. Kami hanya mampu laburkan RM30 sebulan bagi simpanan Adam. Sejak dua menjak ini Adam pun telah belajar menabung. Setiap hari aku beri dia RM4.00 dan 50 sen akan dibawa balik lalu dimasukan ke dalam tabung duit syiling aku dan hubby. Dengan hadiah tabung PTPTN ini Adam sudah belajar menabung sendiri. Semoga si kecil ku ini akan terus istiqamah sehingga dewasa. Hasil dari tabungannya akan kumasukan ke akaun SSPNI+ miliknya. Syabas untuk Adam. Hanya ini sebahagian pengorbanan kecil dari ummi dan abah. Semoga Adam jadi zuriat soleh dan orang yang Berjaya di dunia dan akhirat. Itu doa yang tak pernah putus dari kami berdua. Sedikit masa lagi nantikan update dari Danial pula! Tata!

 

Sebelum berakhir, terima kasih daun keladi buat Mahani adik hubby yang sudi menghulurkan kami cokelat free dari Langkawi.

No comments:

Post a Comment