Thursday, November 16, 2017

LAGI CORETAN SAHABAT


            Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh.

 

            Bersua lagi di laman blog yang tidak seberapa ini. Lagi yang ku nak coretkan kisah sahabat yang baru setahun di alam rumahtangga. Namundia sudah punya seorang cahaya mata perempuan yang cukup cerdas dan comel berusia 4 bulan. Memiliki nama cukup indah dihiasi peribadi yang juga menawan. Namun setiap bayi punyai karekter tersendiri melalui proses pembesaran. Pasangan ini diuji dengan anak yang sukar untuk tidur, menangis dengan kuat serta tidak tahan dengan panasnya cuaca. Sebagai rakan, aku akan memberi tips dan nasihat apa yang termampu. Selebihnya terserah kepada pasangan ini untuk mengatur perjalanan bahtera mereka.

 

Pernah suatu malam, jam beranjak ke 12.00 tengah malam, A menghubungi ku dengan deraian airmata dan sendu tangis di hujung talian. Ditambah dengan tangisan bayi yang menggigit cuping telingaku. Bukan senang untuk aku menyaksikan dia menangis semasa waktu solo dulu. Berlainan sekali dengan alam bertiga. Aku selalu menitipkan agar dia kuat dan bersabar. Alam rumahtangga sangat mencabar penghuninya. Segalanya boleh menimbulkan ketidaksefahaman jika tidak ditangani dengan bijaksana. Kedua-dua perlu saling belajar dan menghormati antara satu sama lain. di tengah sunyi malam, aku mengajarnya agar tenang menghadapi situasi. Ambil bayi dan berusaha memujuknya setenang mungkin. Kemudian ambil masa untuk meredakan kemelut diri sendiri. Mujur keesokan harinya dia kembali cool dan tenang semula.

 

 

Selang beberapa lama ku mendengar lagi kisahnya. Kali ini masalah suami dengan rakan sekerja yang merupakan biras. Hati tidak tertahan kerana giliran bertugas dicantas pula. Herm. Pada pendapat aku, kalau sampai ke tahap tidak boleh tahan mengalah dan keluar sahaja. Rezeki ada di mana-mana walau tidak semudah dituturkan. Insyaallah bila kita tak jemu berusaha pasti Allah akan menggandakan. Lalu, si suami nekad menghubungi aku untuk memohon bantuan memulakan perniagaan urutan secara kecil-kecilan berdekatan dengan rumah ibunya. Hati kena sado bila kita bekerja sendiri.

 

Aku sendiri pun punya niat untuk membebaskan suami ku dari bekerja makan gaji. Biarpun ia terjamin tapi komitmen pada keluarga jauh lebih tinggi. Cuma belum tiba masa yang sesuai. aku tidak boleh buat keputusan tergesa-gesa. Biarlah kami bersusahan dahulu kerana dulu pun kami sudah terbiasa susah. Biar suami ku ambil kesempatan untuk memikirkan semasak-masaknya sebelum dia benar-benar mengubah haluan. Perjalanan sebagai bekerja sendiri ini tidak semudah yang dibicarakan. Segalanya perlu diatur dan diuruskan sendiri pasti! Semoga impian tersebut akan tercapai suatu hari nanti.

 

Berbalik kepada cerita sahabat tadi, kami dipanggil ke sesi perbincangan untuk membuka sebuah kanopi 10 x 10 di Bazar Ria yang mampu memuatkan 2 kerusi malas untuk mengurut. Kami akan membantu apa yang kami boleh. Perbincangan ringkas diadakan dengan orang yang sudi membantu. Setelah itu, kami menjejaki lokasi di mana kanopi tersebut akan dipacak. Hamper jam 1.00 pagi baru kami tiba di rumah. Keesokan harinya bermulalah usaha kami membantunya dengan membeli kanopi dan menempah bayner. Diharapkan hujung minggu ini dapatlah dipacakkan ke tempat yang sepatutnya dan dia boleh mulakan kerjanya seperti biasa. Semoga dia sekeluarga tabah melalui duri dan ranjau seorang peniaga kecil. Biar kami sebenarnya pun dalam kekontangan, tetapi demi tidak menghampakan kami bantu seboleh mungkin. Hanya dengan bermotorsikal, hubby mengusung aku “mak buyung” dan Adam dari Bangi ke Shah Alam untuk menempah bayner. Hanya harapan dan doa aku titipkan, semoga perniagaannya berjalan lancer. Aamiin!

 

Pagi-pagi lagi dia meluah perasaan padaku tentang sikap baran suaminya yang sudah menegur kakak iparnya secara terang-terangan. Ish. Ish. Ish. Ada-ada saja kisahnya. Pada aku semoga S tidak mengulangi lagi perbuatannya di masa akan datang. Itulah sebahagian asam-garam berkeluarga. Diharapkan S akan lebih banyak belajar untuk lebih mengawal diri. Tidak semestinya marah itu perlu diluah terang-terangan. Semoga yang manis-manis menjelma di penghujungnya.

No comments:

Post a Comment