Thursday, November 23, 2017

MOHON JANGAN DIPALSUKAN


Bismillahirrahmanirrahim.. assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh.. salam hari khamis.

 

Dari pagi lagi mata aku ni dah berbulu menahan mengantuk. Sampai kan terlelap jua di pejabat. Herm lantak lah. Aku peduli apa. Lagipun kandungan dah masuk 30 weeks dengan paras HB yang rendah menjadikan aku mudah letih. Bagi yang nak mengata, silakan terus mengata. Biar aku kumpul pahala.

 

Sudah menjadi lumrah manusia untuk memutar-belitkan fakta agar kebenaran jauh terperosok tersembunyi. Tak apa di blog peribadi ini biar aku coret apa yang tergumpal di hati. Nak tahu atau taknak ambil tahu sama sekali aku tidak memaksa. Terpulang pada pemikiran dan pandangan masing-masing. Apa yang aku tulis ini ini adalah kisah peribadiku sahaja.

 

Baru setahun setengah aku berkhidmat di JKMNS, tiba-tiba datang satu surat penempatan semula untuk aku. Wow! Aku ditukar ke PKMD Kuala Langat. Terkejut. Terkedu. Tersedu. Termangu aku dibuatnya. Secara tak rasmi, dokumen tersebut tersebar di dalam wasapp di kala menjelang tengah malam. Tersangatlah tidak professional bagi aku. Apa tak boleh tunggu esok kah. Airmata dan tangisan terhambur saat itu juga. Bagaimana kan ku susun rutin kehidupan aku mulai esok hari. Terpaksa akur maka aku perlu melapor diri. Setelah itu, baru boleh minta pertangguhan. Sebarang keputusan boleh berubah dalam masa 2 minggu sahaja. Naik lemah lutut aku ini bila ia mengasak tugu fikiranku. Di pejabat keesokan harinya, airmata tetap menitis di dalam hati. Rakan sekerja datang bertandang langsung tak kuhirau. Bagaiman kan kumula lagi sedangkan yang payah ini pun belum lurus terurai. Kejamnya mereka pada aku. Membiarkan diri ini terpelanting tanpa haluan. Mahu sahaja rasanya untuk aku meletak jawatan agar diri tidak perlu lagi resah memikirkan setiap kelelahan. Mengapa aku yang kena? Motifnya aku kurang cemerlang berkhidmat kerana aku OKU dan tidak boleh berkhidmat di daerah yang besar. Wah! Mudahnya alasan mereka kan. Pihak atasan yang meneilai segala kekurangan ku telah membuat keputusan tanpa langsung berbicara pada diri ini. Hanya menyerahkan sepucuk surat untuk aku akur melaksanakan perintah.

 

Suami yang setia terpaksa bercuti kecemasan bagi menguruskan hal aku. Dibawa aku melapor diri ke Kuala Langat. Aku sangat tertekan saat itu dan hanya Allah yang Maha Mengetahui kepedihan di hati ini. Aku note, sekali lagi bahawa aku tak pernah meminta untuk ditukarkan. Surat pertukaran pun aku tak tahu formatnya macam mana. Inilah yang selalu digembar-gemburkan. Kononnya aku yang merayu untuk ditukarkan. Ya Allah hanya Kau yang menimpan kemas segala kebenaran ini. Tak apalah manusia suka memalsukan suatu kebenaran itu. Dengan berat hati untuk commit di Kuala Langat, maka aku merayu untuk ke Hulu Langat memandangkan aku tidak boleh kekal di JKMNS. Sebenarnya apa lagi pilihan yang aku ada? Dah tentu tiada! Aku dipaksa melakukannya. Tidak berakhir di situ, malahan aku yang dicanang memohon pertukaran. Dari pihak atasan hingga ke peringkat bawahan. Siapalah aku untuk menyatakan kebenaran kerana kepalsuan yang lebih suka digemparkan. 3 April 2017, bermulalah satu lagi episode kehidupan ku di PKMD Hulu Langat. Saban hari aku menangis dan terus menangis di dalam hati. Kini aku telah lali. Siapa pun yang bercakap tentang aku akan ku tolak ke tepi. Diletakkan jauh dari sisi. Kesempurnaan jadi batu pengukur untuk berbakti. Aku ini tidak boleh menyumbang sehebat mereka. Namun ketahuilah peluang itu kalian yang menutupi sebenarnya. Aku tidak berdendam namun sesekali tidak memaafkan orang-orang yang menghumban aku. Semoga Allah memberi balasan setimpal di atas perbuatan kalian. Aku seperti biasa akan menjalani apa jua takdir yang telah ditentukan buatku. Sekelumit doa pembaca, semoga aku terus tabah.

No comments:

Post a Comment