Monday, October 23, 2017

BERITA DUKA SAHABAT


Bismillahirahmanirrahim

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh.

 

Salam hari isnin dan selamat memulakan rutin bekerja bagi minggu yang baharu.

 

            Rasanya perlu untuk aku  mencatatkan sebuah entri  bagi mengenang kisah tragis ini. Meskipun ceritera ini menimpa rakan namun tak ku nafi sedikit sebanyak hatiku turut tercalar. Rakanku ini seorang pegawai, telah berkhidmat hamper 10 tahun since 2008. Namun kenapa? Sumbangannya bagai dinafi sehingga kini. Tidak dipandang walau hanya dengan ekor mata. Kejamnya manusia yang bangga dengan kesempurnaan pinjaman dari tuhan buat mereka, namun angkuh apabila berdiri sesama manusia. Menolak ketidaksempurnaan itu bagai mengutuk ciptaan Yang Maha Kuasa. Bilakah diskriminasi ini akan berakhir? Apakah selamanya kami akan dipinggir? Sebagai OKU menumpang di sudut bumi! Ya sememangnya ya! Tak perlu lagi untuk aku bertanya soalan sebodoh itu. Semuanya telah aku tahu dan kami tahu akan jawapannya. Tapi mungkin ada antara kami bengkit dengan penuh ceria di celah-celah tangisnya kami. Syukur atas nikmat yang telah diberi pada kalian. Detik-detik yang kami lalu sangat hambar. Baru sekejap tadi ada rakan yang update di FB mengenai jatuhkah darjat jika hulurkan bantuan pada kami?? Lunturkah level andai bergaul dengan kami? Serongkah masyarakat memandang kamu jika di sisimu ada kami? Kalau itulah semua. Berlalulah. Berlalulah dari kami! Tak kami harap sekelumit bantuan dari orang seperti kamu. Tak kami dahagakan belas simpati dari kepuraan kamu. Menjauhlah kamu dari kami. Jangan biarkan hati kami membusuk seperti hati kamu. Jangan tonjolkan muka di hadapan kami pun. tapi orang seperti kamu akan selalu datang menghantui kami, mendekati kami. Sebahgian dari ujian maha hebat buat kami. Kerana orang seperti kau ada di antara kami.

 

Di suatu hari dia mengkhabari aku berita gembira. Dari Putrajaya dia akan bertukar khidmat di salah sebuah institusi di Sungai Besi. Wah! Dalam hati ku melonjak bahagia. Mana taknya pada tangggapan ku sebagai kakitangan / pegawai nasibnya pasti terbela di sana. Tentu pelbagai pengalaman baru yang pasti digali dan ditimba, setelah bergelumang hamper 10 tahun di ibu pejabat. Lainlah aku yang hanya mampu melukut di tepian gantang. Tak siapa kisah akan diri ini. Tiada yang mahu menyapa apatah lagi untuk membela. Berterbangan lemah bagai burung kepatahan sayap di waktu pagi mencari secangkir rezeki. Berkali-kali tahniah aku ucapkan di samping mendoakan dia akan berada dalam keadaan yang lebih baik dari sebelum ini. Nasibnya lebih beruntung pada aku kerana punya rakan sekerja yang memahami.

 

Setelah dia selamat melapor diri, aku masih lagi terkasima saban hari menunggu berita dan update darinya. Wow! Sekelip mata dia boleh mengenali rakan sekerja yang sudi membantu di kala dia memerlukan bantuan. Hati aku berdetik. Seronoknya dia di sana meskipun terpaksa menempuh sedikit perjalanan yang agak jauh. Namun jika itu membahagiakan dan mendatangkan kepuasan apalah salah untuk diterokai. Aku hanya menjadi saksi dari kejauhan.


Setelah hamper seminggu bertamu di sana, saat hening suatu malam di kala aku sedang bergerak ke Mum’s Baby Shop di Bangi Gate Way, iPhone ku berbunyi menandakan ada panggilan masuk. Ku slaid dan mendengar nama pemanggil yang dimaksudkan. Aku digamit resah. Tak selalunya dia menghubungi ku di hujung minggu begini lebih-lebih lagi pada waktu malam. Panggilan aku jawab disulami pertanyaan di dalam hati. Suara sendu dan hiba menyambar gegendang telinga ku. Apa sebenarnya yang terjadi pada dirinya? Celah hatiku. Dengan tangisan bernada kecil, pilu dia menceritakan bahawa penempatannya di sana telah ditarik kembali dan dia perlu kekal di tempat asal. Dump! Terasa ingin luruh jantung ini pada saat itu juga. Apa maksud mereka berbuat demikian? Menolak mentah-mentah kehadiran kakitangan OKU ke jabatan mereka. Sementelah lagi OKU penglihatan. Apa salah kami? Mengapa begitu sinis pandangan terhadap kami? Mengapa ketidaksempurnaan ini sering menjadi tali pengukur prestasi dan potensi kami? Tidak bolehkah dilihat dari sudut yang berlainan? Hati ini jadi disimbahi bara serta-merta. Rasa ingin saja berbicara pada dunia. Mengapakah kalian mengetepikan ciptaan tuhan. Menolak kurniaan dari Yang Maha Kuasa? Menidakkan sebahagian yang terjadi di muka bumi ini? Berilah peluang pada kami. Nilai kami bukan dari sudut kelemahan. Yakinkah kalian bahawa diri kalian benar-benar sempurna. Pasti lebih lagi perasaannya yang terasa bagai maruah dipijak ke lantai. Bagai diri tiada guna. Habis! Apakah makna sumbangan selama ini? Tak bererti langsung pada pandangan mata mereka.

 

Jika aku ditempatnya semesti aku akan hilang ketabahan. Bagaimana nak dihadap masa yang kehadapan. Sedih dan pilu sentiasa bermain d ruang minda. Kembali ke tempat asal seolah-olah bagai dicampak seperti sampah. Menyusuri hari muka ibarat lebih kelam dari hilangnya cahaya di mata kami. Ya! Tak siapa akan mengerti perasaan kami, melainkan yang benar-benar melaluinya. Kurniakanlah balasan setimpal pada orang-orang yang bertindak kejam dan zalim terhadap kami sebagi tanda kebesaranMu. Aamiin!

No comments:

Post a Comment