Friday, October 23, 2015

BARJEDT, INTERNET BANKING DAN ZALORA (BIZ)

salam petang isnin semasa entri ni ditulis. kali ni saya menulis entri 3 dalam 1. terlalu banyak yang ingin dirakam dalam blog peribadi ni namun mungkin saja keadaan, masa dan situasi kurang mengizinkan. seperti yang sedia maklum belanjawan Negara 2016 telah selamat dibentang di parlimen oleh YAB DSNR. sebenarnya apa yang menarik dalam kupasan kali ini ya. adakah mengenai lebuhraya Pan-Borneo, imbuhan perkhidmatan awam ataupun kebajikan untuk golongan marhain? seperti tahun sudah, BRIM telah dinaikkan walaupun mendapat kecaman sesetengah pihak. apakah yang perlu kita hadapi menjelang 1 November nanti? minyak naik ke? lebih membimbangkan kenaikkan tol yang tinggi telah memberi impak khususnya kepada harga barang. sedikit yang menarik adalah GST pengguna prepayed akan tamat pada 31 Oktober ini. harganya akan kembali seperti sediakala dengan pengembalian kadar GST yang telah dikenakan antara April hingga Oktober. saya tidak menerima kesan kerana menggunakan perkhidmatan pascabayar. internet banking. mungkin pada orang lain kemudahan ini sudah basi. tapi bagi saya, ia masih baru. telah banyak kaedah pembayaran yang tersedeia dilakukan secara online membuatkan saya teruja untuk belajar menggunakannya. setelah beberapa lama tertangguh, akhirnya saya nekad sekali lagi untuk melakukan proses pendaftaran secara dalam talian. setelah beberapa kali mencuba dan mendapat guard line dari call centre, ia mampu berfungsi sewajarnya. mengikut pengalaman, sekiranya internet banking nda gagal berfungsi, maka dipersilakan untuk mengubah mod pelayar anda. pada mulanya saya menggunakan IE namun kemudian beralih kepada google chrome, barulah ia dapat distabilkan. pembelian baju di laman shoping zalora menjadi pengalaman pertama. zalora. hai zalora. semua orang tahu kan tentang hotnya pusat membeli-belah atas talian tu kan. begitulah dengan saya. walaupun OKU tapi sangat tak mahu ketinggalan dari mencuba perkhidmatan yang disediakan. tanpa bantuan kawan yang punya penglihatan, saya telah memandai-mandai je membuat order. heh macam tak percaya order saya success. jubbah Aisha dari Jenifer Creation bewarna pink jadi sandaran. sehingga pesanan disahkan barulah saya tahu bahawa baju yang saya beli itu bewarna pink. maklumlah saya ni tidak dapat melihat gambar baju tersebut. sebab tu lah saya kurang berminat untuk melakukan pembelian atas talian. dengan kemesraan perkhidmatan yang tersedia oleh Zalora, saya benar-benar teruja. lalu rasa takut saya buang jauh-jauh. selepas buat pesanan barulah saya nyatakan kepada abang akan pembelian saya itu. balik ke rumah abang bantu saya melakukan ITBFB secara online. Alhamdulillah submition saya Berjaya. meskipun menghadapi sedikit halangan, pihak Zlora sangat professional dalam menghulur bantuan. sekarang tengah menunggu tempahan saya itu keluar dari gudang. huh! benar-benar tak sabar ni. tak lupa good luck untuk my son Adam yang menjalani peperiksaan akhir tahun. semoga anak ummi Berjaya!

No comments:

Post a Comment