Saturday, August 5, 2017

PUDARKAH RASA CINTA SUAMI


            Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

 

            Apa tajuk petang-petang ni macam dr. love pulak dah! Bukan apa hati ini tersentuh dengan kisah-kisah rakan semenjak dua menjak. Ada yang berkahwin dan beranjak usia ke 14 tahun di alam perkahwinan dan ada juga yang belum melepasi fasa 10 tahun pun. Masing-masing sedang diuji dengan ujian yang agak kuat. Yang satu pasangan ni merupakan member rapat semasa sekolah menengah dan yang satu lagi sejak sekolah rendah. Apakah factor yang menyebabkan pudarnya rasa cinta di kalangan suami isteri ni ya? Bila ditanya soalan sebegini pastinya banyak sebab kan! Kurang komunikasi, bosan dengan rutin yang sama, gangguan orang ketiga dan bermacam-macam lagi jawapan boleh jadi keluar dari mulut sesiapa saja yang berada di tempat itu kan. Sukarnya nak ku percaya bila bahagia yang didamba hingga ke syurga punah separuh jalan. Tapi hati ini berat bersetuju hubungan yang halal itu lebih afdhal wajar dipertahankan. Jika bermunajat dan mohon perlindungan dari Allah pastinya pertolongan itu akan sampai juga.

 

            Teman, temanku. Dari jauh di sudut hati saya mendoakan setiap kesejahteraan kawan-kawan saya yang sudah bersuami atau beristeri agar rumah-tangga yang terbina kekal hingga ke jannah, dihindari dari segala duga dan musibah. Semoga sentiasa berada di bawah rahmat ilahi seperti indahnya lafaz aqad nikah yant terucap suatu ketika dulu. Mohonlah kekuatan dari Allah agar setiap yang kamu jalani akan  ada barakahnya dan beroleh hikmah yang tersangatlah manisnya. Kepada S dan A semoga kalian tetap tabah. Bangkitlah terus mempertahankan rumah-tangga kalian. Hadirnya orang ketiga tak boleh merobek luka buat kalian selamanya-lamanya. Jangan jadi lemah. Jika perlukan bantuan jangan segan-segan menghubungi diri ini. Mungkin ada nasihat dan mungkin ada pendorong yang boleh kalian guna dalam melalui badai rumahtangga yang penuh roba dan onak ini. Jangan dibandingkan diri kita dengan mana-mana wanita pun di dunia ini kerana sudah pasti kesempurnaan itu bukan milik mereka juga. Hanya terdapat 4 orang wanita sahaja yang dijamin sempurna oleh Allah S.w.t iaitu ;

n  Mariam puteri Imran.

n  Asiah isteri firaun.

n  Saidatina Khadijah isteri Rasulullah S.a.w.

n  Dan Fatimah Az-Zahra puteri Rasulullah S.A.w.

Sedangkan Saidatina Aishah belum cukup sempurna jika dibandingkan 4 orang yang dijamin Allah yang diibaratkan gula dan garam dalam makanan. Inikan pula kita yang jauh tersasar! Jadi ambillah kata-kata ini untuk kalian terus bangkit dan jadikanlah ia sebagai azimatmembekali hidup. Wallahu a’lam.

No comments:

Post a Comment