Tuesday, August 15, 2017

ENGKAU YANG NAK KAHWIN – KENAPA AKU YANG PERLU BUSY BODY


Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

 

      Lain benar je tajuk pagi ni! Rasa nak tulis entri yang agak panas sikit memandangkan cuaca mendung dan hujan yang kadangkala lebat melanda pagi ni. Apa-apapun hujan itu satu rahmat dan banyak doa yang kita boleh pohon kepada Azzawajalla di saat hujan mencurah ke bumi.

 

      Sehari dua ni aku dilanda kepanasan dengan isu seorang lagi anak saudara yang akan menamatkan zaman bujangnya. Sebenarnya aku tak cukup garrenti yang dia ni benar-benar dah bersedia dari segi calon atau ada lagi masalah-masalah lain. aku ni sama sekali tak nak terlibat dan taknak masuk campur dalam soal jodoh dan pertemuan ni. Jadi bila dah ditunjuk depan mata, bagi aku mesti dah berada di tahap serius. Takkan semua orang yang kita kenal nak kita tunjukan di hadapan orang kan! Kalau disebabkan orang tersebut tidak benar-benar special berada dalam hati kita. Atau kerana desakan orang sekeliling kitakah yang menyebabkan kita tak kisah pun nak show of sesiapa pun sebagai jodoh kita demi kita taknak bising-bising dengan omelan sekeliling. Sebenarnya kita ni yang panas telinga kan, bila orang asyik menegur tingkahlaku serta  tindak-tanduk kita selama ni. Jadi nak tutup mulut orang yang berkata, kita tunjuk sahaja sesuatu yang boleh menyebabkan orang itu berhenti bercakap. Sebenarnya perbuatan tu tak menguntungkan sesiapa pun termasuklah diri kita ni.

 

      Lagi satu kita jenis yang suka ambil kesempatan atas kebaikan orang pada kitakah? Ya maksud orang yang ikhlas mahukan kita tapi kita anggap dia adalah bahan untuk kita bersandar atau dengan erti kata mudah mengikis seberapa banyak yang ada pada dial ah kan. Tak kiralah lelaki atau perempuan. Bagi aku pisau cukur ni tak semestinya perempuan pada zaman moden lagi mencabar ini. Lelaki pun ada potensi memakai pingat tersebut. pada aku perbuatan meminta-minta, mengambil kesempatan dan meraih simpati tiada dalam kamus hidup aku. Lebih-lebih lagi pada yang berlainan jenis. Aku tak mahu disakiti maka aku tak akan menyakiti. Aku lebih rela untuk bersama-sama tersakiti.

 

      Berbalik kepada topic asal, bila kita baru saja bekerja banyak perkara / impian / cita-cita / keinginan yang ingian kita capai dan sempurnakan. Sebagai seorang perempuan atau lelaki 6 bulan pertama adalah untuk stabilkan diri sendiri. Bukan untuk mencari pasangan hidup apatahlagi untuk berumahtangga. So, jangan dekati mana-mana jantina yang berlawanan yang memungkinkan kita untuk ubah fikiran. 6 bulan berikutnya adalah tempoh yang perlu kita guna untuk membantu ahli keluarga especially ibu ayah dan orang yang sangat berkepentingan bagi kita. Setelah itu, barulah kita boleh merancang perjalanan masa hadapan kita samada untuk meningkatkan kerjaya, berkahwin atau mengumpul asset. Tak mungkin dalam satu masa yang sama kita boleh focus untuk banyak benda. Pasti ada yang perlu kita pinggirkan, korbankan, ketepikan, membiarkan dan segala jenis perkataan yang seangkatan dengannya.

 

      Ok, aku terus nak story pada perancangan untuk berkahwin. Pertamanya apa yang kau expect pada seseorang tersebut sehingga kau memutuskan untuk menamatkan zaman solo bersamanya. Samalah dengan si dia. Pastinya dia ada expectation untuk engkau juga. Setiap pasangan itu tentunya akan complete each other. Bukan hanya satu pihak je perlu berkorban sementara satu pihak hanya menikmati pengorbanan itu. Lakukanlah secara bersederhana. Apa yang penting adalah kehidupan selepas berlangsung aqad nikah. Masing-masing perlu ada toleransi dan saling menghormati. Luahan sekadar mengingatkan ini tulus dari hati. Bukan untuk sebelah pihak tetapi untuk kedua-duanya. Buatlah perancangan rapi walau hakikatnya Allah juga merancang untuk kita. Pastinya perancangan Allah itu lebih baik. Aku yang tiada kaitan hanya mahu mendengar yang baik-baik sahaja. Terpulanglah nak ambil pandanganku sebagai sempadan mahupun teladan. Yang pastinya aku terlebih dulu makan garam dari kamu. Aku laksanakan tugas demi amanah penjaga kamu. Jadi tolong fahami itu. Berbelok dan sembunyi itu bukan citarasaku. Semoga kamu dapat membuat pertimbangan yang sewajarnya dari terus teroleng-olenga tanpa matlamat. Semak kembali hati kau. Tulus, mulus, atau fulus.? Kata-kata ku hanya sekali. Nak pegang-peganglah. Nak dibuang pun silakanlah. Aku tidak suka bercakap untuk kedua kali. Aku lebih suka jadi pemerhati lebih dari pengkritik. Bila dah terluka, sukar untuk kusembuh kembali.

 

      Berhutang untuk sebuah majlis tidak berbaloi bagiku! Berhabis untuk nafsu sendiri tidak bermanfaat untuk ku. Buat yang patut, bersederhana itu yang lebih afdhal. Tak perlu jadikan nafsu sebagai panduan kita membuat keputusan. Kehidupan di zaman ini sangat mencabar hati, akal dan minda. Semoga kita tidak menyusahkan apa yang mudah. Semoga tabah melalui apa juga badai!

No comments:

Post a Comment