Wednesday, November 23, 2016

WA AKU PENGLIPUR LARA

salam tengah hari. entah siapalah yang sudi view blog ni. tak perlu aku usha. siapa yang sudi baca, bacalah. ini sekadar kisah peribadi aku. tempat ni lah yang menjadi kesukaan saya mencatat sesuatu kisah hidup, selain dari FB, twitter dan sebagainya. biar pun ayat yang tercipta tidak seindah penulis mahupun sasterawan, aku tetap bangga. sekurang-kurangnya dapatku mencatat seuatu sebagai kenangan dalam hidup. dulu kita popular dengan catatan diari. aku tak pernah lama menulis suatu diari. minat hanya sebentar. lepas tu tergendala separuh jalan. mujur ada blog. nak update bila, hanya perlu log in sahaja. tidak perlu dibawa ke hulu ke hilir seperti membawa diari. saat ini semuanya menjadi lebih mudah. dalam waktu tengah hari begini, satu whatsapp dari teman sekolah ku Idah yang bertanya khabar menarik hati aku untuk bersembang lanjut. padahal aku sibuk benar pada masa tu. membuat statistik bulanan untuk bahagian aku bertugas. naik pening dibuatnya memandangkan formula-formula yang digunakan. bukan aku biasa sangat dengan excell ni. sekadar guna bila perlu saja. Idah serba sedikit menceritakan kegiatan waktu lapangny. kata dia, sekarang ni tengah excited melayan novel, cerpen dan drama audio yang dihantar menerusi whatsapp group. pening kepala ku terhenti tiba-tiba, memaksa ku beralih topik dan perhatian pada voice message Idah. wow. macam seronok ulasku dengan penuh minat. group tersebut dinamakan aku penglipur lara yang ditadbir oleh OKU penglihatan nun jauh di utaranya. tanpa segan-segan aku meminta Idah supaya dapat menambahkan aku sebagai ahli. Idah bersetuju untuk memberitahu admin. dia juga tak kedekut denganku kerana sudi menghantar bab-bab sebuah novel yang sedang berlangsung. tajuknya aku kupas nanti. voice over Damayanti menjadi pembaca setia. walaupun dengan loghat Indonesia ia tidak mematahkan semangat aku untuk meneruskan minat ku yang satu ini. terima kasih Idah. walau dalam keadaan apa sekali pun kau tidak pernah melupakan aku. berbalik kepada tajuk novel aku bercadang untuk mengupas sinopsis sekali. jumpa lagi.