Tuesday, September 20, 2016

SELAMAT DATANG UNIFI

sebenarnya dah agak lama hati ni berfikir-fikir tentang internet di rumah bagi menggantikan P1 yang dilanggani semenjak Februari 2013. setelah berpindah rumah, kualiti perkhidmatannya agak slow. jika berada di ruang tamu ada kemungkinan wifi tidak dapat ditact. belum lagi problem semasa hujan. kuota 20 GB yang diberi sudah tidak memadai. putera hati suka sangat streem kartun secara online. dalam 2-3 hari internet dah diperlahankan kelajuannya sebab kuota yang makin berkurang. yang makin merumitkan lagi, kaunter pembayaran P1 telah bertukar tempat. cuma yang ada di Digital Mall dan Sandway Piramid. service kaunter yang diberikan semakin tidak memuaskan. setelah melunaskan bi akhir pada 28 Ogos, tamatlah perkhidmatan P1 bersama kami. pakej yang kami langgan dulu berharga RM44.00 termsuk GST. oh lupa nak maklum, kesemua pakej yang diceritakan adalah fees bagi OKU.

 

maka pada penghujung Ogos, kami merisik khabar ke TM point. pertama kali pergi pada 26 Ogos 2016. pada awalnya kami hanya berminat untuk melanggan streamyx dengan kelajuan 1MBPS berharga rm63 sebelum dicampur GST. sementara itu kami diminta untuk menunggu survey dihantar ke pihak teknikal memandangkan alamat kami tidak dapat dikesan dalam radar liputannya. menunggu dan menunggu hampir seminggu juga lah. next week kami pergi lagi untuk mendapat info selanjutnya. setelah berbincang, tarikh pemasangan telah diputuskan pada 5 September 2016. sepanjang hari tersebut, tiada langsung khabar berita yang diterima dari installer. diam seribu bahasa. hati dah jadi panas ni! mana nak melayan karenah anak yang asyik minta nak tengok cerita kartun di internet. ditambah lagi dengan service TM pula yang buat hal. keesokkan harinya saya membuat aduan menerusi talian telefon. jawapan tetap mendukacitakan. saya kena tunggu lagi 1 minggu semata-mata untuk tahu sebab streamyx tidak dapat dipasang di rumah saya. lebih kurang 3 hari kemudian, kesalahan dikenalpasti berpunca dari installer yang tersalah membawa kabinet untuk pemasangan di rumah saya. tapi kenapa saya selaku pelanggan yang kena menanggong bahana dari kesalahan itu ya! sudah pelik dan ajaib ni! mood masih bertahan kerana hanya TM yang kami ada kan.

 

pada suatu petang setelah pulang bekerja, aku bertegur sapa dengan jiran sebelah. saja bertanyakan internet di rumahnya. dia sama sekali tidak mencadangkan kami memasang streamyx di rumah, katanya tersangatlah slow. dia terus mencadangkan kami mengambil pakej unifi advance 30MBPS berharga RM199.00b tak termasuk GST. kata akak jiran aku tu, speednya sangat memuaskan jika diguna dari pagi sampai ke malam.

 

hati jadi tertekan tiba-tiba. mahalnya! berapa banyak duit yang harus mengalir semata-mata untuk mendapat perkhidmatan internet ni. kesal mula bercambah. beratus-ratus ringgit perlu dilabur demi memenuhi kepuasan menonton kami sekeluarga. keputusan tidak dapat dicapai dengan kadar maksimum. aku buntu memikirkan beban kewangan yang semakin bertambah. 2 hari kemudian, aku dan hubby berkunjung lagi ke TM Point dan memutuskan Unifi VIP55 OKU berharga RM126.40 agak berat untuk kami pilih tarikh pemasangan telah ditetapkan pada 14 September. hampir jam 7.00 petang tibalah installer di rumah kami. namun demikian proses tersebut terpaksa ditangguhkan kerana sekali lagi installer terlupa membawa IP tv pulak. pada petang isnin 19 September maka rasmilah unifi di rumah kami. angan-angan seterusnya adalah untuk membeli android box pula. puaslah anak-anak dapat streem rancangan kartun kegemaran mereka. semoga my hubby kental untuk membayar bil ya! hehehehehehe.