Sunday, August 14, 2016

DANIAL CHIKENPOP'S

salam hari isnin 8 Ogos. Monday bloos ke semua? diharapkan ceria dan bahagia sentiasa. baru jer nak ambil mood bekerja, IPhone gold berdering. tak sempat dijawab lalu kumelihat missed call. kepala 55******. saya akan cuak bila dapat panggilan dari permulaan angka tersebut. ini sekitar Shah Alam, gumam hatiku. kuhubungi semula maka panggilan disahut cikgu F. "Danial kena campak puan. yang berair lagi tu. merah dah satu badan. kena ambil cepat. saya takut berjangkit pada kanak-kanak lain," tutur cikgu F dengan cemas. "ya ke. patutlah di badannya ada biji-biji. saya ingatkan kena gigit nyamuk," sangkalku pula. "tak puan. saya dah confirm dengan kawan saya yang doctor melalui tanda-tanda merah yang ada di badannya," ulas cikgu F lagi. "okaylah bagi saya masa untuk call abah dia dulu," putusku seterusnya. HP abang kudail segera. mujur waktu masih awal. abang belum lagi keluar delivery. jam 10.45 pagi kami tiba di klinik kesihatan berhampiran. setelah 2 jam menunggu, dapatlah Danial MC seminggu dari doctor. nasib baik juga dia tidak demam. keletahnya aktif macam biasa. tiba di rumah dia kutanggalkan baju dan segera menyapu ubat. setengah jam kemudian, Danial tertidur tanpa sempat menjamah nasi. segera kuminta abang menghubungi abah untuk membuatkan air penawar menghilangkan impak penyakit tersebut. jam 2.00 petang abah tiba di rumah kami. nenek dan atuknyalah berkorban masa mengurus dan menjaga Danial sepanjang tempoh jangkitan. keadaan tidak berlarutan dan Danial hamper pulih pada penghujung minggu. syukur Alhamdulillah cemasku tidak berpanjangan seperti mana dia suspek denggi beberapa bulan lalu.