Monday, September 21, 2015

SIRI KENANGAN TAIPING

assalamualaikum. hari ni last day masuk office sebelum bercuti sempena sambutan aidil adha. menyebut tentang aidil adha suka saya memperingatkan semua supaya mendoakan keselamatan dan kesejahteraan sekalian Jemaah haji di Makkatul Mukarramah. semoga mereka dapat melakukan ibadah dengan sempurna dan hajinya diterima sebagai haji mabrur. amin! bagi mereka yang pulang ke kampung halaman pula semoga perjalanan pulang dan kembali ke tempat tugas berjalan dengan lancer dan di bawah lindungan ilahi. amin! yang ingin dikisahkan di sini ialah mengenai satu tempat di Malaysia yang punyai sejarah tersendiri buat diri ini. Taiping oh Taiping! kau telah mencipta episode kenangan dalam hidupku. seingat saya kali pertama ke tempat ni adalah ketika darjah 5. masa tu saya menjadi atlit Johor sempena sukan OKU MSSM. kami menginap di salah sebuah sekolah menengah yang terdapat di sana. namanya saya mungkin telah lupa dan kalau tak silap ialah Sekolah Menengah Sultan Muzaffar Shah. kali kedua pula pada 2009 setelah 2 minggu saya bergelah seorang isteri. saya dan abang ke majlis perkahwinan kak N dan abang K. simboliknya kami ke sana pada masa tu adalah dengan menunggang motorsikal aje. dah itu kenderaan yang kami punya semasa tu. saya hanya berserah pada Allah semata-mata. perjalanan kami selamat bermula jam 7.00 pagi dan tiba di rumah pada jam 7.00 malam. syukur Alhamdulillah. beberapa kali juga kami perlu berhenti di sepanjang perjalanan. dapatlah kuselami pengorbanan suami yang berulang-alik KL Penang sebelum menikahiku. kali ketiga pula bertemu rakan senasib dengan ku iaitu Isna. masa tu kalau tak salah perkiraan ialah pada cuti tahun baru cina tahun 2013. nah kali keempat pula demi menjalankan tugas iaitu pada 19-21 September 2015. kali ni program tersebut diadakan di Taiping Golf Resort, RSK dan Zoo taiping. pada kehadiran ni saya dapat mengenali pentingnya pengorbanan seorang teman. thanks Isna atas kesudian menghulur bantuan pada saat-saat memerlukan. terima kasih juga pada rakan sekerja iaitu KZ, kak N, kak H, dan L yang banyak bantu diri ini di sepanjang program. semoga kalian sejahtera dunia dan akhirat. amin! rupanya ada kejutan buatku. aku telah bertemu dengan pn. M ataupun Jun yang telah pun sukses sebagai kaunselor. resah sungguh hati ni bila mengingatkan zaman belajar di UM dahulu. terima kasih Jun kerana masih menganggap diri ini sebagai kawan meskipun 9 tahun tidak bersua. Jun adalah antara rakan setingkat yang rapat dengan kami mahasiswa OKU pada masa tu. saya percaya di mana-mana Allah telah menghadirkan insan terbaik untuk membantu hambaNya yang tidak sempurna zahir dan batin ni. sepulang ke pejabat hati ini tetap yakin bahawa Allah sedang mengaturkan yang terbaik untukku. Ya Rabbi permudahkanlah jalan hidupku ini.! sekian. jumpa lagi

No comments:

Post a Comment