Tuesday, February 14, 2017

MYR0.99 DENGAN UBER

last2 minute abang call ketika jam beranjak ke 5.20 petang. ada turun kontena katanya. aku dah start menggelabah nak balik sendiri ke rumah. tapi. tak kan nak tunggu dia pulak hingga 6.30 petang atau lebih. duduk bersendirian di office tanpa hala tuju sangat membosankan. dah lah problem lif kat office ni yang tak accessable membuatkan aku sangat tertekan dan terbeban. dengar-dengar sekeliling tak ada pula orang lalu-lalang untuk aku mohon bantuan segera. iPhone kucapai dan dengan pantas aplikasi uber dibuka. destination dan pick up place aku choose. wow! paparan harga yang sungguh menarik. tak sampai seringgit tambang balik rumah aku. apa lagi aku terus confirm request.

dengan perasaan tak berbelah bahagi aku bergerak menuju ke lif. erm! nasiblah lif. kau dapat orang macam aku ni. aku akan tunggu mana-mana lif yang aku berani nak guna. punat turun aku tekan dengan membaca kalimah Allah. semoga ia dipermudahkan. ulam dicipta pucuk mendatang. lif sebelah kanan paling hujung terbuka untuk aku guna. dengan sedikit pengalaman, aku mengagak aje di mana letak bbutton LG. dengan lagak selamba pintu lif tertutup dan lif mula bergerak ke bawah. mujur ada sedikit klu yang boleh membantu aku. jika aku berada di LG, sehelai permaidani sedia terbentang di hadapan lif. fuh! tiba di tingkat 4 pintu lif terbuka dan masuk seorang wanita menegurku. betul lah kan, bantuan akan datang apabila kita benar-benar perlu. sampai di bawah aku bergegas ke pintu bangunan yang berhadapan dengan Plaza Alam Central. hujan mula rintik-rintik turun ke bumi. satu lagi masalah menjelma. siapa akan bantu aku untuk mencari uber Honda City BNR . . . .. tidak lama kemudian hadir seorang wanita membantuku. satu bab dah selesai. sebenarnya. ada satu lagi masalah. aku x punch waktu turun tadi. herm, dah benda tu tak boleh aku guna. malas nak fikirlah. lagi satu aku tak tahu nak cari button tingkat dua. satu hal pulak kalau aku tersalah tekan tingkat.

 

okay. dah selamat. uber berjaya dijejaki. masuk aje di dalam, aplikasi waze aku buka untuk pandu arah jalan pulang. setelah tiba di round about ketiga, untuk tiba ke rumah aku, waze aku berbunyi tanda rotate arah telah berubah. aku dah mula rasa kesusahan di sini kerana hanya satu jalan je yang aku boleh tunjuk arah kepada pemandu. aku meminta ddia berpatah semula ke round about dan mengikut waze aku. nasiblah wahai pemandu hari ini. aku akan buat yang mana aku tahu. lagi pun kau sebagai uber tidak boleh meninggalkan customer di mana-mana sahaja tempat yang kau suka. setelah aku tiba di lobi rumah, satu lagi masalah menimpa. tambang yang terpapar di screen aku tidak sama dengan yang ada di screen pemandu. dia menyatakan RM11.00 sedangkan aku rm0.99. erm macam mana ni. akhirnya aku buat bayaran seperti jumlah yang tertera dan aku minta dia menyelesaikan masalah tersebut dengan uber sendiri. dengan rasa bertanggungjawab aku bagi jugalah 5 bintang kepadanya dengan sebab dia tidak meninggalkan aku di tempat yang salah.

 

masih belum berpuas hati dengan tambang yang dikenakan, sekali lagi aku buat research. kembali ke pejabat harganya tetap serupa. ke Sandway Piramid harganya MYR17.90. ini bermakna kesilapan bukan di pihak aku kan. harap ia menjadi bukti jika ada tuntutan kelak.

No comments:

Post a Comment