Sunday, May 14, 2017

RALAT DI HUJUNG MINGGU

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh.
hari ni nak luahkan sesuatu yang terbuku di hati. Petang tadi kuterima satu wasap dari seorang yang baru kukenali. Dia merupakan customer yang telah memperkenalkan aku dengan beberapa lagi customer. Meskipun baru mengenali hubungan kami boleh dikatakan rapat juga. Katnya dalam wasap, sepupunya nak mengurut petang ini dating dari Janda Baik. Alhamdulillah rezeki ku dalam hati.
3 jam aku bekerja. Bermula jam 5 petang hinggalah jam 8 malam. Semasa ingin buat bayaran, beliau menyerahkan aku RM50. Aku tanpa bertanya berfikir secara positif dengan mengatakan ini sudah cukup lebih. Sebenarnya ia sangat terkurang. Rm50 untuk urutan selama 3 jam. Sangatkah berbaloi harganya? aku tidak deal terlebih dulu dengan customer tersebut kerana aku menyangka dia telah maklum mengenai harga dengan sepupunya itu. Sepatutnya juga kamu yang mendapatkan perkhidmatan maka kamu jugalah yang perlu bertanyakan harga bukan? Kita yang beli barang mengapa pula penjual yang perlu jelaskan semuanya. Tanyalah kepada juru urut harga sebenar bagi setiap sesi urutan agar kalian tidak termakan sumbang tenaga yang diberi. Bukan kami tak beri diskaun. Kami sebenarnya terlebih ikhlas dalam menyediakan rawatan. Seringkali keadaan kami dimanipulasi dan diambil kesempatan. Sudah tiba masanya untuk aku bertegas kali ini. Apa yang patut aku jelaskan sudah aku beritahu kerana ibunya turut mendapatkan barangan Nurraysa daripadaku. Kenapa yang itu aku boleh meklumkan dan kenapa yang ini tidak aku maklumkan ya! sila fikir dan cari jawapannya sendiri! jangan asyik nak persalahkan orang lain sahaja. Sebagai manusia dewasa aku rasa sudah cukup matang untuk memikirkan setiap perkara itu dengan sewajarnya. Bukan orang biasa-biasa yang datang kepadaku. Seorang guru tu. Apa ingat ini kampong ke? Harga kat kampong untuk urutan pun sudah melambung naik tau! jadi nilai dengan mata hati. jangan sekadar memandang remeh setiap kemahiran yang orang lain milliki.
Impaknya beliau memutuskan silaturrahim. Aku pasradh dan redha atas segala yang telah disuratkan. Rezeki itu milik Allah dan biarlah Dia yang mengatur jalan terbaik untk ku. Pada beberapa hari selepas itu, beliau telah bank in kepada ku mengikut jumlah yang ditetapkan. Demi tidak mengeruhkan keadaan aku berdiam diri sahaja. Terima kasih kerana hanya seketika berkenalan. Meninggalkanku itu keputusanmu. Aku tiada halangan. Manusia datang dan pergi bersilih ganti. Kau mungkin sebahagian pengalaman yang terpaksa aku lalui. Terima kasih atas segalanya. Tunggu next entry daripadaku berhubung sebuah bingkisan. Bingkisan di sebalik hati seorang juru urut wanita yang sering dipinggirkan.

No comments:

Post a Comment